неділю, 21 липня 2013 р.

Панцерник "Січовий Стрілець"




Панцирний потяг "Січовий Стрілець" - колишній російський панцирний потяг №4 конструкції інженера Балля. З грудня 1917 року перебував на ремонті в Одесі. У 1918 році перебував на озброєнні Армії Української Держави. Наприкінці листопада того ж року під Фастовим відвойований військами Директорії в офіцерських дружин, які боронили владу гетьмана. Потому потяг було передано командуванню Осадного корпусу та названо "Січовий стрілець".

Командиром став хорунжий Вудкевич, командирами кулеметних відділень - чотарі Глова та Грицюк. Озброєнний був однією гарматою та 10 кулеметами. В січні 1919 року був перейменований на "Стрілець", оскільки в складі корпусу з'явився панцерник "Січовий". В тому ж місяці воював з більшовиками на лівобережжі. Станом на 20.03.1919 перебував на фронті під Коростенем. Генерал П.Єрошевич назвав "Стрілець" чудовим потягом. Був захоплений червоними в квітні 1919 року у Коростені.

В подальшому перебував у складі військ більшовиків на правобережній Україні під назвою "Комуніст Коростенського району". 1 серпня 1919 року 7-м полком 4-ї Золочівської бригади ГА в районі с. Вереміївка внаслідок бою, що тривав майже добу, був захоплений. Позаду потяга було знищено тор, що унеможливило його відступ.

Галицька армії вважала його своїм трофеєм і перейменувала його на "Черепаху", потім на "Галичину". Але згодом в ДА УНР дізналися, що це колишній "Стрілець" і зажадали повернення потягу, що і було зроблено. Потяг передали у розпорядження групи Січових стрільців, де він обійняв ім'я "Стрілець", а згодом "Вільна Україна". На чолі потягу став І.Машура.

Як твердить у своїх спогадах генерал М.Безручко: ""Стрілець" мав одну 3-дюймову гармату на задній платформі та дві гірські 3-дюймові гармати, які стріляли на боки з верхнього помосту, опанциреного для розміщення до 30 кулеметів у вагоні."

За станом на 16.08.1919 потяг мав 4 легкі гармати та 8 кулеметів. Обслуга складалася з 14 старшин, 2 підстаршин і 70 козаків. Базувався на станції Бірзула. З 16.09.1919 вів боротьбу з білогвардійцями під станцією Мардарівка. У бою 21.09. панцерник "Вільна Україна" була виведена з ладу влучним пострілом ворога, але після ремонту повернулася на фронт. 3 жовтня 1919 р. панцерний потяг відзначився у битві з білогвардійським панцирним потягом "Коршун", який намагався відновити зруйнований міст. Невдовзі потяг знову пошкодили в бою та відправили в Проскурів на ремонт. 11 листопада потяг ще перебував на ремонті коли у місто вступили біляки та захопили потяг, котрий увійшов до складу Галицької армії(як "Галичина"). Був укомплектований білими офіцерами та галицькими вояками. У січні мав сутички з рейдуючими у Зимовому поході частинами ДА УНР. Пізніше в Одесі потяг був захоплений РСЧА та увійшов склад їх збройних сил.

Немає коментарів:

Дописати коментар